معماری پایدار چیست؟ گروه معماری فرید ارجمند طراحی نما طراحی دکوراسیون داخلی طراحی روف گاردن طراحی محوطه طراحی معماری طراحی ویلا طراحی پلان دیزاین داخلی طراحی لاکچری طراحی سنتی طراحی کلاسیک طراحی مدرن طراحی نما رومی نظارت اجرایی گروه معماری شرکت معماری مصطفی فرید صابر ارجمند | معماری نواز

انعطاف پذیری بالا، مصرف حداقل انرژی و راندمان بالا در استفاده از منابع انرژی جزء نکات ضروری در این معماری هستند. از این رو استفاده از منابع محدود موجود در طبیعت کاهش می یابد و آلاینده های زیست محیطی به منظور جلوگیری از اختلال در چرخه طبیعت مدیریت می شوند. این برج توسط گروه معماری Kuiper Comp agnons طراحی شده‌است که در آینده نزدیک عملیات احداثی آن آغاز می‌گردد. در این مجتمع با توجه به الگوهای شهر جاکارتا از مصالح بومی در منطقه اقلیم شهر جاکارتا و نوع بافت شهر استفاده شده‌است. رایت به خوبی دریافت که می‌توان در هماهنگی معماری با محیط طبیعی پیرامون و البته با رعایت جنبه‌های جامعه شناختی به گونه‌ای به ساخت و ساز اقدام کرد که گویی بخشی از طبیعت به‌شمار روند. وی این شیوه معماری را معماری ارگانیک می‌دانست که دارای جنبه‌های مشترک زیادی با معماری سبز است اما تمرکز آن در عین حال بیشتر بر روی فرایند ساخت و ساز و مکان‌یابی است.

  • البته باید یادآور شد که برای آن که ساختمانی پایدار باشد ضرورتی ندارد که در محیط پیرامون مخلوط و همرنگ گردد.
  • برای اجرای پروژه‌ های ساخت و ساز نکات زیادی وجود دارد که در جهت یک پروژه معماری سبز حرکت کند.
  • خانه هایی با استفاده از چوب و بامبو نمونه مناسبی از پیاده‌سازی معماری پایدار است.نمونه دیگر معماری پایدار، کپن هیل در کپنهاگ دانمارک است که خود را به عنوان پاک‌ترین نیروگاه از نظر ایجاد زباله معرفی کرده و دارای یک نمای خارجی است که می‌توان تا سقف آن مانند کوهنوردی بالا رفت یا اسکی کرد.
  • از معماری سنتی که به عنوان نوعی از معماری با گرایش به سمت پایداری بوم شناختی و اجتماعی شناخته می شود، تا برخی دیگر که با ایجاد آشتی و تعامل میان فنآوری و اکولوژی کوشیده اند ویژگی های مفید هر دو را به کار گیرند.
  • جنبه معنوی و مادی حیات و توجه به روح جمعی به جای فرد گرایی و بسیاری ویژگی های دیگر را می توان نسخه ایرانی توسعه پایدار دانست.
سیستم آبدهی خاصی با هدف حفاظت از منابع طبیعی برای گیاهان این مجموعه بکار گرفته شده که در آن از آب باران یا آب تصفیه شده رودخانه، برای آبیاری آن ها استفاده می شود. همچنین گیاهان به جای اینکه مواد مغذی و مورد نیاز خود را از خاک بگیرند از آب دریافت می نمایند. هر سازه ای باید با ملایمت در زمین ناحیه خود قرار بگیرد و با محیط پیرامون خود سنخیت داشته باشد. فرایند جهانی پیشرفت فناوری در زمینه‌های اطلاعات و ارتباطات، منجر به افزایش میزان مصرف، شهرسازی مداوم و رشد بین‌المللی سرمایه‌ها شده و تجارت در سراسر جهان، موجب گردیده فرهنگ با الگوهای جدید نژادی و رابطه‌های فرهنگی به امر غیرمنتظره فرهنگ‌های ترکیبی، تبدیل شود. یکی از عناصر مهم و مقرون‌به‌صرفه هر سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع کارآمد در ساختمان‌ها، عایق‌کاری خوب است. ساختمانی کارآمدتر به توان تولید یا اتلاف گرمای کمتری نیاز دارد، اما ممکن است به ظرفیت تهویه بیشتری برای خروج هوای آلوده داخل خانه نیاز داشته باشد.

‎تاریخچه و مفاهیم معماری پایدار

شکل 2- با استفاده از سایبان‌های متحرک بر روی سطح میدان اصلی شهرک مصدر، در طی روز ایجاد سایه تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌شود. بنابراین امکان خنک شدن میدان از طریق بازتابش حرارت به آسمان شب و استفاده از کوران هوا میسر می‌گردد.معماری پایدار-معماری پایدار-معماری پایدار-معماری پایدار-معماری پایدار-معماری پایدار-معماری پایدار-بنای دیگر، ساختمان ادارات مرکزی شهرک مصدر است. برنده طراحی این بنا، شرکت آدرین اسمیت و گوردون گیل در بین 150 شرکت‌کننده در سال 2008 بود.

طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی (Life Cycle Design)

با وجودی که تعداد انگشت شماری قوانین مربوط به پایایی به تصویب رسیده‌است اما باید اذعان داشت که سیاستمداران و دولت‌ها به نسبت با آهنگی بسیار کند به اهمیت پایایی اعتراف کرده‌اند. به هر روی این‌ها همگی بیانگر برداشته شدن گام‌هایی در جهت ایجاد تغییراتی در مصالح ساختمانی و طرح‌های معمول امروزی است. مطالعه محیط زیست همانند چراغی در بالای سر انسان این امکان را فراهم ساخته‌است که بهتر به اثرات رفتارهای خود در ازای طبیعت و بهره‌برداری‌های بی ضابطه از آن که در نهایت منجر به رخدادهای ناگوار طبیعی مانند افزایش دمای زیست کره یا سیل و آتش می‌گردند آگاهی یابیم. حفاظت از انرژی واستفاده پایدار از آن پیشرفت‌های عظیم تکنولوژیِ استخراج نفت و سایر ذخایر زیرزمینی، استفاده هر چه بیشتر این منابع تجدید ناپذیر را فراهم آورده‌است لذا طراحی ساختمان‌ها باید به گونه‌ای باشد که مصرف سوخت فسیلی را به حداقل برساند. برای طراحی پایدار می بایست مهندسین در کنار یکدیگر به بررسی انواع انرژی های پاک و همچنین جوانب سایت مورد نظر بپردازند. بهترین گزینه برای داشتن معماری پایدار مشاوره با یک تیم مجرب از معماران است.

معماری پایدار و تاثیرپذیری از شرایط اقلیمی و فرهنگی

جزیره گرمایی پدیده ای است که اغلب در مناطق شهری اتفاق می افتد و دلیل آن جذب گرما و حرارت به وسیله خیابان ها، ماشین ها و آسفالت هاست. در تابستان این پدیده شدت می یابد که باعث می شود هزینه زیادی برای دستگاه های تهویه هوا صرف شود و به دنبال آن تقاضا برای انرژی افزایش یابد. ساخت چنین باغ هایی برای کنترل تاثیرات منفی و ایجاد محیطی بهتر و سالم تر برای زندگی شهروندان است. این جمله به تمامل بین ساختمان و سایت اشاره دارد که امری ضروری برای فرآیند سبز به شمار می رود. سازه هایی که بی رویه انرژی مصرف می کنند آلودگی ایجاد می کنند و با کاربران و مصرف کنندگان خویش بیگانه اند در نتیجه هرگز زمین را به صورت آرام و سبک احساس نمی کنند.

معماری پایدار چیست؟ گروه معماری فرید ارجمند طراحی نما طراحی دکوراسیون داخلی طراحی روف گاردن طراحی محوطه طراحی معماری طراحی ویلا طراحی پلان دیزاین داخلی طراحی لاکچری طراحی سنتی طراحی کلاسیک طراحی مدرن طراحی نما رومی نظارت اجرایی گروه معماری شرکت معماری مصطفی فرید صابر ارجمند | معماری نواز
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار